گروه شهری: جشنواره «آسمون شهرمون» که به همت شورای اسلامی شهر تهران و با موضوع آلودگی هوا در ۲بخش نقاشی و انشای کودکان و نوجوانان ترتیب داده شده بود روز پنجشنبه طی‌ آیینی در فرهنگسرای اندیشه خاتمه یافت.

نقاشی کودکان بر بیلبوردهای تهران


در آیین پایانی این جشنواره تعدادی از اعضای مجلس و شورای اسلامی شهر تهران و هنرمندان حضور یافتند و برندگان جشنواره مشخص شدند. آنطور که روابط عمومی شورای شهر تهران گزارش داده است بیش از 11هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که از میان آنها 70اثر با داوری کیانوش غریب‌پور برگزیده شدند. البته از میان 70اثر برگزیده، 21اثر در قالب انشا بود. جالب اینکه در این مراسم در شکل جدیدی از اهدای جوایز، رئیس شورای شهر تهران و احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورا بر سر میز تک‌تک برگزیدگان حاضر در سالن رفتند و جوایز را به کودکان و نوجوانان برگزیده اهدا کردند.

مسجدجامعی در این مراسم ضمن تبریک ایام دهه فجر با بیان اینکه همه طبیعت و عالم زیباست چرا که در پس پرده همه این زیبایی‌ها، یک زیباآفرین وجود دارد بر این نکته که باید این زیبایی‌ها را در شهرمان ملموس کنیم تأکید کرد. مسجدجامعی همچنین به اهداف برگزاری جشنواره آسمون شهرمون نیز اشاره‌ای داشت. وی گفت: «در این جشنواره تلاش داشتیم بگوییم آسمان شهر زیباست و برای یک زندگی بهتر همه باید تلاش کنند و با انجام کارهای مشترک، این زیبایی‌ها را در شهر نمایان کنند. با برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیز می‌خواهیم برای آسمان شهرمان وضعیت بهتری را رقم بزنیم.»

وی در ادامه هدف از تشکیل کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در شورای شهر چهارم را اینگونه بیان کرد که شورا به زمین توجه ویژه‌ای دارد. رئیس شورای شهر تهران 3موضوع گسترش حمل‌ونقل عمومی با رویکرد حمل‌ونقل ریلی، حفظ باغات شهر تهران و حفظ شریان‌های تهران را از اولویت‌های مدنظر شورا عنوان کرد و از تشکیل کمیته‌های ویژه برای جلوگیری از ساخت‌وساز در ارتفاع 1800متری شهری خبر داد.

آسیب‌های جدی آلودگی هوا

در ادامه این مراسم رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز خطاب به کودکان حاضر در مراسم، گفت: این انقلاب و کشور از آن شماست و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شما مدیران و آینده‌سازان این کشور خواهید بود. وی به تأکید رئیس‌جمهوری بر این نکته که استادان دانشگاه‌ها نباید سکوت کنند و مانند سُقراط، باید دولت را مورد انتقاد قرار دهند اشاره کرد و به همین‌خاطر به‌نوعی از چند مورد انتقاد کرد: «آقای رئیس‌جمهور، من یک استاد دانشگاه و پزشک متخصص هستم. امروز قفل سکوت را باز می‌کنم و انتظار دارم شما هم با کلید تدبیر، قفل‌های بعدی را باز کنید. بر مبنای شواهد متقن علمی، آلودگی هوا سرطان‌زاست. بنزنی که دولت در سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها تزریق می‌کند، سرطان‌زاست. گوگردی که در گازوئیل تولیدی کشور است و میزان آن حدود 200برابر حد مجاز است، سرطان‌زاست.

نقاشی‌ها و انشاهای این کودکان در جشنواره، تجلی احساسات پاک و خواسته‌های قلبی آنان است. لذا باید با دقت بیشتر به این آثار توجه کنیم و با مسئولیت‌پذیری بیشتر این خواسته‌ها را برآورده کنیم. » این عضو شورای شهر تهران از زبان کودکان شهر هم با رئیس‌جمهور صحبت کرد، آنجا که گفت: «آقای رئیس‌جمهور، ما کودکان دوست نداریم مادرانمان به سرطان مبتلا شوند. دوست نداریم پدرانمان به‌دلیل ابتلا به سرطان خانه‌نشین شوند و نتوانند سر کار خود حاضر شوند. آقای رئیس‌جمهور، دوست نداریم موها و ابروهای خواهرانمان به‌خاطر شیمی‌درمانی بریزد. دوست نداریم رئیس‌جمهور و وزرای کشورمان به سرطان مبتلا شوند. آقای رئیس‌جمهور، خیلی دیر شده و باید فکری بکنید.»

شایان ذکر است حافظی پیش از این از وجود 12اثر نقاشی با موضوع آلودگی هوا خبر داده بود که توسط کودکان با معلولیت جسمی کشیده شده بودند. طبق گفته حافظی از این کودکان نیز تقدیر ویژه‌ای جدای از مسیر داوری و جشنواره صورت گرفت.در‌ابتدای این مراسم نیز سیدجمال هادیان، دبیر جشنواره آسمون شهرمون به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت. آنطور که وی گفت در میان آثار کودکان و نوجوانان ایده‌های بسیار خوبی وجود داشت که می‌تواند راه‌حل خوبی برای حل مشکل آلودگی شهر تهران باشد. آنطور که اعلام شده است آثار برگزیده این جشنواره با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران به‌صورت بیلبورد در سطح شهر تهران به نمایش درمی‌آید.

کد خبر 248720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز